۱۳۸۸ اسفند ۲۹, شنبه

نوروز

1-در ابتدا و قبل از تبریک عید تا از خاطرم نرفته مطلبی را که دیشب به ذهنم خطور کرد بنویسم:
وقتی یک مثال خیلی به درد نمی خورد و جالب نبود میگفت؛ «نمی رود» ، به نظر من «نمی چرخد» بهتر است. اگر مثال یا مصداق را به پیچ و تعریف یا مفهوم را به مهره تشبیه کنیم، هر مثالی که با مفهوم ما آنچنان چفت شد که توانست از بین خطوط مارپیچ درزهای مهره عبور کند در واقع چرخیده است، البته این پیشنهاد من هم ایهام دارد ولی معنای اولی آن برای هیچ ذهنی به خطا نمی رود، علاوه بر آن شامل «می رود» و «نمی رود» هم می شود. القصه دیشب که به مطالعه جزوه اصول فقه دکتر شهبازی مشغول شدم به نظرم 2مثالی که ایشان از قانون مدنی برای «علاقه ی تضاد» که یکی از اقسام علاقه در استعمال مجازی بود، زده بود در عرف بیشتر به «شباهت» نزدیک بود تا تضاد و هر چه در این دو مثال فکر و تعمق می کردم احساس می کردم نمی چرخد! برای آنکه ببینم آیا این قسم علاقه در کتاب و سنت هم مصداق روشنی دارد یا خیر سراغ کتاب اصول فقه مظفر رفتم، کمی که ورق زدم چیز خاصی پیدا نکردم ولی یک نقل قول مرحوم مظفر از «صاحب کفایه» دسته ای از خاطرات جلسه اول اصول را به یادم آورد، شهبازی در آن کلاس می گفت؛ در عالم حقوق 4نفر هستند که شایسته است نام استاد بر آنها نهاده شود؛ دکتر امامی، دکتر شهیدی، دکتر لنگرودی و دکتر کاتوزیان. بعدا به مناسبت درس اصول کمی از دکتر گرجی استاد کفایه الأصولشان در مقطع دکترا برایمان صحبت کرد که من همه ی آنها را فاکتور می گیرم و سراغ اصل مطلب می روم، دیدید علما وقتی می خواهند از ملا محمد کاظم خراسانی صحبت کنند می گویند مرحوم «صاحب کفایه» یا «آخوند»، شیخ حسن نجفی از علمای قرن سیزده ام را هم به اسم بزرگترین اثرش که جواهرالکلام است می نامند؛ «صاحب جواهر» ! دکتر شهبازی می گفت؛ به همین مناسبت دکتر گرجی هم من را «صاحب ضبط» صدا می کرد، علتش هم این بود که همیشه یک دستگاه ضبط صوت همراهم بود و درسهای ایشان را ضبط می کردم! ... بعدا که فکر کردم دیدم علمای قدیم در نامگذاری و استفاده از القاب چه قدر باحال بوده اند، مثلا محمد قوام شیرازی را هم ملاصدرا یا صدرالمتالهین می نامند، شیخ انصاری را «صاحب مکاسب» و پدرش را «صاحب ریاض» شیخ محمد حسین اصفهانی که معاصر صاحب کفایه بوده است را نیز «مرحوم کمپانی» خطاب می کردند و حتی «شهید اول»، «شهیدثانی»، «علامه»، «بحرالعلوم» و «کاشف الغطاء» نیز از این قسم نام گذاری ها هستند، به نظرم جا داشت که شاگردان و دانشجویان اساتید بزرگ حقوق هم نام و لقبی متناسب با شأن و خصوصیت خاص آنها برایشان در نظر می گرفتند مثلا حیف است که نام دکتر امامی که اولین شارح قانون مدنی تاریخ ایران زمین و استاد همه اساتید حقوق است و هنوز هیچ محققی خود را بی نیاز از آثار ایشان نمی بیند به سادگی برده شود. حالا بگذریم، فعلا آنچه مقصود من است خودمان هستیم یعنی به جای القاب سبک و کوچه بازاری که گاهی به جهت نقصها و برای صرف خنده به یکدیگر می دهیم عالی می شود اگر القابی از این دست البته نه به این بزرگی ولی متناسب با شأن دانشجوی رشته حقوق به هم بدهیم طوری که بعد از فارق التحصیلی هم اگر همدیگر را دیدیم به همان نام یکدیگر را صدا کنیم و با خنده ای رضایت آمیز رشته ای از خاطرات این روزها را به یاد بیاوریم ، خوشبختانه دوستان صاحب ذوق و خوش طبعی هم برای این مقصود داریم، اگر موافقید بسم الله، فکر کنید و برای من، خودتان و آنهائی که می شناسید پیشنهاد بدهید تا تصویب کنیم،... در ضمن در آن مورد هم اگر مثالی که خوب بچرخد سراغ داشتید من را هم در جریان بگذارید.
2-هشت ساعت مانده به تحویل سال نوی خورشیدی، سال 88 سال علمی خوبی بود و نسبتا از حجم علومی که در باده ی ذاتم ریخته شد راضی هستم، امیدوارم سال 89 هم به همین نسبت بلکه به سبب نزدیکی آزمون ارشد و کانون وکلا خیلی بیشتر و منظم تر برای من و همه دوستان طی شود، علاوه بر این مهمترین چیزی که لابه لای هر دعائی باید ازخدا خواست آروزی سلامتی است که بدون این، رسیدن به هر هدفی دچار اختلال و لنگی می شود به همین جهت سالی سرشار از سلامتی را برای همه اساتید، دانشجویان، دوستان و هم وطنانم آرزو می کنم، شاد باشید و فرخ، نوروزتان پیروز

۴۲ نظر:

  1. با سلام خدمت همکار گرامی .

    نوروز را به شما و خانواده محترمتان تبریک عرض نموده و سالی همراه با آرامش و موفقیت و عبادت برایتان آرزومندم .

    انشاالله در حرم امام رضا در لحظه تحویل سال نایب الزیارت خواهم بود.

    یا مقلب القلوب والابصار ، یا مدبر اللیل و النهار ، یا محول الحول و الاحوال ، حول حالنا الی احسن الحال .

    با تشکر :
    مسعود عرفانیان[گل]

    پاسخحذف
  2. خیلی مطلب خوبی بود(صاحب ضبط) ! جالب بود.

    سایه حق، سلام عشق، سعادت روح، سلامت تن، سرمستی بهار، سکوت دعا، سرور جاودانه، این است هفت سین آریایی. نوروز مبارک!

    پاسخحذف
  3. در مورد دکتر شهبازی که می گوید که کلاسشان شلوغ است یک سری از بچه ها همین طوری سر کلاس حاضر می شوند و خیلی هنر کنند یک ساعت اول را گوش میکنند و عده خاصی هستند که صحبت های چهارساعته ایشان را گوش می کنندامیدوارم هم شما و همه ی بچه های حقوق در سال جدیددرس خوانتر بشوند به ارزو های خود برسند

    پاسخحذف
  4. salam siavash jan . manam moteghabelan sale khoobi ro barat arezoo mikonam .hamrah ba salamtie jesmi va roohie khodet va oonaei ke dooseshoon dari .
    hala ma bayad fekr konim bebinim esme shoma ro chi bezarim .
    - charkhidan in moshkel ro dare ke har chi ke micharkhe nagozir be jaye avalesh bar migarde va modam dor mizane va dor ham dar mabahese elmi pazirofte nist . :p
    babate pinglish ham ozr mikham . nemidoonam chera pcim dige farsi type nemikone .
    aha fekr konam oon ostade ham ke be aghaye shabazi migoft saheb zabt doctor gorji bood va ta jaei ke midoonam aghaye shahbazi too kelasaye doctor langroodi hozoor nadashtan .

    پاسخحذف
  5. با سلام

    عيد نوروز بر شما هم مبارك باشد

    مطلب جالبي بود.

    پاسخحذف
  6. سلام سياوش جان
    سال نو مبارك وبلاگ نويس راديكال (!) انشاءالله سال پر خير و بركتي رو در كنار خانواده محترمت و در زير سايه حضرت ولي عصر (عج) پيش رو داشته باشي
    حقيقت امر ما فكر كرديم شما تا بعد از 13 به روز نميكني به خاطر همين تبريكات عيد رو تو پست قبلي نوشتيم (!) حالا كه ديدم ماشاءالله هر روز فعال تر از ديروزي ( به صا ايران گفتي رت ت ته ) با اجازت دوباره اينجا كپيش كنيم ديگه (!)

    بر سر در دانشگه آزاد نوشتند … / وبلاگ تويي (!) باقي وب ها همه كشكند !

    سال نو رو به مديريت و همه مخاطبان وبلاگ حقوق تهران شمال ( اعم از اساتيد محترم و هم دانشگاهي هاي عزيزم ) تبريك عرض ميكنم ، انشاء الله سال پر خير و بركت و سرشار از موفقيت هاي روز افزوني رو پيش رو داشته باشيد .

    در سايه ايزد تبارك / عيد همگي بود مبارك

    پاسخحذف
  7. درود وتبریک سال نو خدمت هم رشته ای و همکار بعد ازین عزیز
    آقا میخواستم بگم چند تا از پستاتونو خوندم کلا خوشم اومد از نوشته ها با اجازت تو پیوندستان وبلاگم وبلاگتو لینک کردم

    سال خوبی داشته باشید

    پاسخحذف
  8. سلام.
    مرسی سال نو شما و خانواده محترمتان هم مبارک .
    انشا.... سال خوب و پربرکتی باشه .

    پاسخحذف
  9. سلام، ممنون، طبق استعلاماتی که صورت گرفت حق با شما بود و متن را اصلاح کردم،...
    در اون مورد هم منظور من از از چرخیدن دور زدن نبود پیچیدن بود، اگه به این معنا بگیری دور باطل پیش نمیاد ... ;)

    پاسخحذف
  10. سلام. از خداي لطيف براي شما سالي سرشار از آرامش آرزومندم.

    پاسخحذف
  11. گفتم اين عيد به ديدار خودم هم بروم ...
    سلام عيدتون مبارک .
    راضيه برگشت .
    در ضمن تو دروغ گفتي ، آقاي فتاحي راست گفت . گزينه صحيح دکتر گرجي مي باشد .
    جوجه دانشجوي آب زير کاه موذي لجباز خشن بي اعصاب
    اسم پيشنهادي من براي شما دوست عزيز مي باشد که معيارهايي که تو پستت دادي رو کاملا در انتخابش رعايت کردم .

    پاسخحذف
  12. salam , eydetun mobarak
    azunjaee ke man aslan hese fekr kardan nadaram ke bekham jomle bandye dorosti dashte basham,az gozineye taeed estefade mikonamo mohre taeed be harfaye razye mizanam,chon esmi ke rutun gozashte kamelan bejao monasebe :D

    پاسخحذف
  13. سلام سیاوش جان
    ممنونم امیدوارم همه سال خوبی رو داشته باشند به خصوص تو دوست عزیز
    در ضمن وبلاگم هم منتقل شد به بلاگ اسپات اگه ممکنه این آدرس من رو اصلاح کن رفیق ;)
    خود تو هم یک لقب می خوای به نظرم با توجه به سبک مثلا قرن 5 یا 6 این لقب بد نباشه "الراوی الحقوق فی طهران شمال" lool
    می بینمت

    پاسخحذف
  14. خوش اومدی
    شما همیشه لطف دارید نسبت به ما ولی خودمونیم من اینهمه نیستم ها !!! اینا رو باید با قطار جابه جا کرد ....
    به نظرم به تو با کمی مسامحه باید گفت « مبصر » خیلی با شخصیت دانشجوئیت سازگاره

    پاسخحذف
  15. سلام
    خود کلمه راوی بد نیست ولی بازم انگار نمی چرخه
    برای تو فعلا فقط «خانه به دوش» به ذهنم میرسه، از بس وبلاگ عوض میکنی ;)
    قبول دارم اینم نمیچرخه ولی برای اسم وبلاگ جدیدت بد نیست ها ;)

    پاسخحذف
  16. سلام، تو نقطه ضعف منو فهمیدی ! میدونی به این کلمه رادیکال حساسم هی تکرارش میکنی ...
    ولی خودمونیم کلی اسم میشه روی تو گذاشت

    پاسخحذف
  17. سلام، ممنون شما هم مثل صاحب کامنت فوقانی لطف دارید،خداوکیلی آدم چندتا همکلاسی مثل حضرات علیه داشته باشه دیگه چی کم داره؟

    پاسخحذف
  18. سیاوش گفتی خانه به دوش یاد اون سریال معروف افتادم که تو ماه رمضان پخش می شد ولی تقصیر من چیه که بلاگم رو هی باید عوض کنم ;) اینو دیگه باید از مخابرات محترم که فیلتر می کنه و مراجع قضایی که دستور مسدود شدن میده باید بپرسی من بیگناهم ;) رفیق آدرسم رو هم جایگزین کن که صفحه رو پاک کردم و بسی ضایع است

    پاسخحذف
  19. از دوست هرچه رسد نكوست
    هرچي به ذهنت ميرسه بگو ببينيم چند چنديم (!)
    يه دونه باشي

    پاسخحذف
  20. سلام رفیق
    سال نو مبارک
    چند وقت پیش توی وبلاگتون در مورد cdهای متون فقه (شرح لمعه ) آقای وجدانی مطلبی خوندم ، علی الظاهر تهیه این نوع cd ها برای منی که ساکن شهرستانم و تهران را نابلد ! سخته ، اوخر بهمن ماه سال گذشته که اومده بودم برای امتحان دانشگاه آزاد(دکتری!!) هرچه گشتم و پرس و جو کردم نبود که نبود . می خواستم اگر امکانش هست لطف کنین و آدرس فروشگاه یا جایی که میشه این Cd ها و سایر محصولات مشابه رو تهیه کرد ، برای من همین جا برام بنویسن . یا اینکه لطف کنین و توی وبلاگم بنده رو باخبر کنید .

    پاسخحذف
  21. حالا از عراق برگرد، تو دانشگاه راجع بهش صحبت می کنیم ;)

    پاسخحذف
  22. سپاس گذارم از لطف بی دریغت . امیدوارم بتونم جبران کنم .
    ممنون به خاطر لینک .
    من از خوزستان مزاحمت شدم . هرجای این استان و استانهای مجاور که گذرت افتاد و احیاناً امری داشتی ، به دیده منت ، در خدمتتون خواهم بود .
    بازهم ممنون

    پاسخحذف
  23. هدف از تاسیس این صفحه این است که با به اشتراک گذاشتن پست های جدید خود در این صفحه دوستانتان را از بروز شدن وبلاگ خود با خبر کنید تا بتوانیم پیرامون مطالب خود به بحث و تبادل نظر نیز بپردازید اگر مایل به عضویت در این صفحه میباشید درخواست خود را در زیر همین پست برای ما ارسال کنید تا با بررسی وبلاگ شما برای شما رمز ورود و نام کاربری ارسال شود تا بتوانید خود لینکهای صفحات خود را در اینجا با یک نمایه کوتاه از مطلبتان در این صفحه به اشتراک بگذارید تا دیگران را نیز با مطالب خود آشنا کنید.
    یادتان باشد که پس از دریافت رمز ورود نویسندگی شما تعیین کننده محتوای این صفحه خواهید بود
    فعلا این صفحه حول وبلاگ هایی فعالیت خواهد کرد که نویسندگان آن یا دانشجوی حقوق باشند یا پیرامون مسایل حقوقی فعالیتی داشته باشند

    پاسخحذف
  24. سلام کم کم به فکر نوشتن مطلب راجبه سیزده بدر!!!باشید.

    پاسخحذف
  25. سلام
    سال نو بر «صاحب وبلاگ» و «واردین» مبارک.
    امیدوارم در سال نو، جناب صاحب وبلاگ با مطالب مفیدتر و جذاب تر، واردین را دریابند.
    راستی صاحب وبلاگ جان، وقتی فارغ بشی (از تحصیل) تکلیف این وبلاگت چی می شه؟ اگه توی دانشکده نباشی، مطلب از کجا میاری اونم با این اسمی که وبلاگت داره که یه جورایی وابسته به محیط دانشکده اس؟ به نظرم اون موقع باید بهت بگیم «مرحوم صاحب وبلاگ»!
    زنده باشی دوست عزیز.

    پاسخحذف
  26. سلام
    این «صاحب وبلاگ» با شأن نزول «صاحب ضبط» خیلی جور در میاد ولی اگر بعد از انشاءالله فارغ شدن(از تحصیل) بخواهید یک مرحوم مقابلش بگذارید به این معناست که دکتر گرجی هم به هنگام دیدن شاگرد عزیزشان از ایشان با نام «مرحوم صاحب ضبط» یاد کنند که خوب نمی چرخد! ;) ولی باز هم جالب است اسباب تفریح می شود ....
    راستی مهیار جان وقت کردی سری هم به جی میلت بزن

    پاسخحذف
  27. صاحب وبلاگ دست به سانسورش خوب شده . از اين ور بوم افتاده . بگيريد آقا رو .
    حال نکردم .
    اعتماد به نفقش جالبه که خودشو با دکتر مقايسه مي کنه .

    پاسخحذف
  28. ببخشيد اعتماد به نفس . اعصاب نمي ذارن واسه آدم .

    پاسخحذف
  29. حاجیه خانم «حال نکردن» به قول دکتر «یکی بگیریدش»

    پاسخحذف
  30. برای کمی مزاح این قیاس .. مشکلی نداره
    چون به جد نبود=مزاح بود
    چه خوب بود =ای کاش =never ever will be happen بعضی از افراد که اتکیت دانشجو خواسته و نا خواسته بهشون داده شده بفهمند که دانشکده میرند و تو این مقطع وجود اساتید با سواد و به روز جزء ضروری همچین جایی هستش مثل اسکلتی که برای وجود داشتن یک ساختمان لازم والا اسم ساختمان نمیگیره پس وجود استاد با سواد و به روز به روز به روززززززززززززززززززززززززززززززز برای جایی که اولین و مهمترین شاخصه اش علم هستش ضروریه ه ه ه ه ه ه ه
    در نتیجه اگر شخصی مثل اقای دکتر شهبازی قبول مسئولیت کردند (حال اینکه سپاس مادی و معنوی در خور زحمات ایشان هست یا نیست موضوع بحث من نیست ایشان اگاهانه مسئولیت تدریس رو پذیرفتند)باید خوب تدریس کنند
    اگر دیگران کم و کاستی دارند به خودشان و شخصیتشان و اخلاق کاریشان مستقیما باز میگردد
    و این ضعف و بی توجهی که دیگران به تکالیفشان دارند دلیل نمی شود که از دکتر شهبازی بتی بسازید که از منطق خارج است
    ایا بت ساختن از هر انسانی در هر پستی که وظایفش رو درست انجام میده درسته یا اینکه در حد نرمال سپاسگزار بودن؟؟؟؟
    فراموشمان نشود که این رشته به منطقی ترین و اصول دار ترین ,و باهوش ترین افراد نیاز داره نه افرادی که احساسات برایشان تصمیم میگیرد و دنیایشان به کوچکی زاویه ای است که در لحظه از پنجره چشمانشان میبینند و در لحظه متاثر می شوند.(به خوبی میتوان از چنین افرادی در هر زمانی نهایت سوءاستفاده را کرد یا برد.ها هاsuch a silly ......

    پاسخحذف
  31. سلام رفیق
    این خانم (احیانا) خیلی دل پری دارند ! مواظب خودت باش
    من دفترچه شماره یک امسال رو نوشتم بیا و گزینه درست رو انتخاب کن . البته که قدم شما روی چشم ماست و چشم انتظار ....

    پاسخحذف
  32. ضمن تبریک سال نو

    سلام

    لازم به ذکر می دانم دکتر سیاوش از هر لحاظ قابل قیاس با دکتر شهبازی می باشند.

    پاسخحذف
  33. سلام چقد اینجا خوبه تصادفی پیداش کردم حقوقی هستم.
    راستی هپی نیو یر....

    پاسخحذف
  34. هاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاها

    پاسخحذف
  35. جواب سؤالمو ندادی ها!

    پاسخحذف
  36. من به جاش جواب شما رو میدم
    فوقشم تو همین مدرسه ثبت نام میکنه
    تاره میتونه بخاطره وبلاگش 8ساله لیسانس بگیره
    5سال هم فوق
    تا 13 سال دیگه هم اکثر معلمان مدرسه بخاطره کهولت ویزای ملکوت رو دریافت کردند.هاها
    سوال کنکوری دیگه؟

    پاسخحذف
  37. حالا تا اون موقع تایم داریم ولی بهترین فکری که به نظرم میرسه اینه که بگردم دنبال یه وارث! البته نظر پرنیان هم خالی از وجه نیست!
    انگار شما هم در این مورد نظری دارید؟

    پاسخحذف
  38. نه بزرگ جان فقط و فقط خودت قابل مقايسه با دکتري
    در ضمن در جايي که خوب بودن و وظيفه شناس بودن داره فراموش مي شه، بايد گفت و تشکر کرد تا هم تشويقي باشه هم نشانه قدرشناسي . هرچند به نظر من دکتر شهبازي خيلي جاها بالاتر از حدود مسئوليتش مايه مي ذاره .

    پاسخحذف
  39. عاشق هر چی دختر خوشگلم

    پاسخحذف