۱۳۸۸ مهر ۲۴, جمعه

اندیشیدن

1) استاد: شما چهره تان خیلی آشناست! من قبلا جائی شما را دیده ام؟


دانشجو: بله استاد، من ترم پیش تجارت یک را با شما پاس کردم


استاد: عجب! چطور من شما را به یاد نمی آورم ؟ تجارت یک را چند گرفتی؟


دانشجو:  یک سوال(پنج نمره ای) را غلط نوشتیم ولی شما بهمان هفده دادید!


[ استاد چند لحظه در سکوت و تعجب فرو رفت ]


دانشجو: خوب ولی استاد به نظرم همان سوالی را که غلط نوشته بودم در عوض خوب استدلال کرده بودم


[ با این حرف دانشجو گل از گل استاد شکفت ]


استاد: احسنت، درست است، من به استدلال نمره می دهم، ارزش استدلال شما برای من خیلی بیشتر از جوابی است که برای من می نویسید، من بیشتر نمره را به استدلال شما می دهم، آفرین، به قول معروف: ستایشگر آنم که اندیشیدن را آموخت نه اندیشه را!


2) این دیالوگ یکی از دانشجویان با آقای دکتر بابک مسعودی تفرشی در انتهای اولین جلسه حقوق تجارت دو در ترم جدید بود، طوری که کلاس با این جمله استاد به پایان رسید،" ستایشگر آنم که اندیشیدن را آموخت نه اندیشه را" جمله ی زیبائی که در عین حالی که حقیقت روش تدریس  ایشان را بیان می کند، پاسخی است به تمام انتقاداتی که تک و توک و از گوشه و کنار به ایشان می شود، گیرهائی که به نظرم بیشتر از ناحیه ی ضعف گیرنده است تا فرستنده والا قصد استاد از بحث های اصولی و منطقی جز این که راه و روش استدلال صحیح و بیرون آمدن  پیروزمندانه از درِّه  تعارض و نارسائی قوانین و تغییر و تحولاتی که ممکن است در آینده برای قوانین موضوعه پیش آید نیست، ایشان برای حل مسائل مبهم تمام ابزارهای لازم را در اختیارمان قرار می دهد به کتابهای مختلف استناد می کند و نظریات علمای مختلف حقوق تجارت را مطرح و سپس جراحی می کنند این روش تدریس ایشان است، روشی که بر پایه همان جمله قرار است راه و رسم اندیشیدن را در درسی که موضوع تدریس ایشان است به ما یاد بدهد اما این تمام ویژگیهای آقای تفرشی نبود، احترامی که ایشان برای سوالات دانشجوها قائل هستند و حس مشارکتی که خود در کلاس ایجاد می کنند، یک حالت خاص و منحصر به فرد نیز به کلاسهای ایشان داده است منتها باید دانشجو هم فکر غیبت کردن را از سرش بیرون و شش دنگ حواسش را به استاد جمع کند در غیر اینصورت ممکن است با گم کردن سر نخ مطلب مشکلاتی برای یادگیری مطالب بعدی ایشان داشته باشد، البته شاگردان ایشان می دانند که خیلی هم حواس جمع بودن سر کلاس آقای تفرشی سخت نیست، چون ایشان آنقدر با حرارت و تسلط درس می دهند که دانشجو با مختصر توجهی می تواند در جریان درس قرار گیرد، از ویژگی های دیگرآقای دکتر این است که هیچ تعهدی به میز و صندلی ای که بالای کلاس برای اساتید تعبیه شده است ندارند، هر جا لازم باشد پای تخته می آید، مطالب و نمودارهای پر پیچ و خم ترسیم می کنند، راه می رود و از دستها و بالا و پائین کردن تن صدای گیرای خود برای تفهیم بهتر مطالب استفاده می کنند، گاهی هم آنقدر زیبا و ملموس از استعاره های شاعرانه استفاده می کنند که شنیدن آنها از یک استاد حقوق آن هم تجارت دانشجو را ناخودآگاه به خنده می اندازد، درس را هم که توضیح دادند بلافاصله با قانون و مفاد آن تطبیق می دهند تا مثل بعضی از اساتید که التزامی به متن قانون ندارند و فقط مباحث حقوقی را مطرح می کنند دانشجو را در آینده با مشکل بیگانگی با این کتابها مواجه نسازند، در کل به نظر من ایشان بعد از دکتر شهبازی و با کمی اختلاف از آقای رحیمی خجسته در مکان سوم اساتید خوب این دانشکده که من تا به حال با آنها کلاس داشته ام قرار می گیرند، استاد مودب و دوست داشتنی ای که من همیشه در مقابلش حس احترامی خاضعانه دارم و به خاطر نمی آورم که تا به حال برای تمام شدن کلاسشان برخلاف برخی دیگر از اساتید دچار لحظه شماری شده باشم بلکه اغلب دلم برای ایشان وکلاسهایش تنگ هم می شود، حال با این مقدمات باید فکرش را بکنید که این هفته وقتی وارد کلاس شدم و جوانی را با کت و شلوار و محاسن پرپشت بر مسند ایشان دیدم و خبر دار شدم آقای تفرشی این ترم را دیگر نمی توانند بیایند چه احساس بد وغم انگیزی پیدا کردم.

۳۵ نظر:

  1. ممنون ازتوجهت سياوش جان منظورت اينه كه آقاي تفرشي كلا درهيچ كلاسي تشريف نمي آورند؟

    پاسخحذف
  2. من هر4تجارتمو باايشون پاس كردم وكلاسه ايشونو هميشه به كلاسهاي ديگه جهته اون تحرك وفعاليتي كه ناخواسته به دانشجوها مي ندازه ترجيح دادم.ولي بااين حساب فكرمي كنم استدلال هم بايددرست باشه واگر درست نباشه ديگه اسمش انديشيدن اصولي نيست اسمش مطلغه وسفسطه است اينه كه به نظرم بااينكه استادگرامي جمله زيبايي رو فرمودند ولي به نظرم اينجاكاربرد نداره وبايد ديد ارزشه استدلال چقدره.به هرحال كوچك ترازآنيم كه ايراد بگيريم.

    پاسخحذف
  3. سلام
    بخشید چند تا استاد بنام تفرشی داریم؟
    این استادی که شما فرمودین دست راستشون قطع شده؟

    پاسخحذف
  4. خواهش می کنم، بله این ترم ظاهرا همه ی کلاسهایشان را کنسل کرده اند

    پاسخحذف
  5. سلام ممد جان، اونی که منظور شماست آقای علیرضا مسعودیه و اینکه منظور منه بابک مسعودی تفرشی ، هر دو هم تجارت درس می دهند

    پاسخحذف
  6. خوب این نظر شماست و محترم است، ولی یک نکته؛ استدلال اگر ناخواسته غلط باشد فقط ممکن است نتیجه غلط از آب در بیاید، سفسطه و مغلطه جائی مطرح می شود که کسی عمدا قصد به اشتباه انداختن دیگری را داشته باشد که معمولا در بحث و جدل ها و مناظرات کاربرد دارد نه سر کلاس!

    پاسخحذف
  7. یادش بخیر
    تجارت 2 را با ایشان ده شدم!

    پاسخحذف
  8. علت عدم حضورشان بيماري است سياوش جان؟

    پاسخحذف
  9. سلام ، اين ديالوگ چقدر آشنا بود برام يه جور حس خاصيو تداعي كرد به قول بچه ها گفتني يه جور نوستالوژيك بود كه به خاطرم بياره اون دانشجو رو ميشناسم (!!!) اما سياوش حقيقتش من راجع به دكتر تفرشي نميتونم نظر آنچناني بدم چون به جز تجارت 1 با ايشون درس ديگه اي نداشتم ولي اين كه ايشون به تحليل نمره ميده باهات كاملا موافقم چون موقع امتحان من در جواب سوال ها ماده قانون هاي كتاب قانوني كه همراهم بود رو نوشتم و آخرشم 19 شدم باور كن شاخ دراوردم . در هر حال آرزوي سلامتي براشون دارم خيلي متاسف شدم كه اين ترم در خدمتشون نيستيم انشاءالله هرچه زود تر كسالتشون بر طرف بشه و در دانشگاه ايشون رو زيارت كنيم

    پاسخحذف
  10. سلام. استاد خوبی هستند.
    من با ایشان تجارت 2 داشتم و 10 شدم! شاید همین نمره 10 هم باعث شد از ترم بعدش با آقای مسعودی درس بردارم و نه مسعودی تفرشی. چون آقای مسعودی یک حسن دارند و آن اینکه امتحانشان را تمامآ از کتابی که معرفی می کنند می گیرند و این خیلی خوب است.
    راستش اعصابم خیلی خرد می شود وقتی یک ترم بیایم و بروم و بعد نمره خوبی نگیرم! دیگر طرف آن استاد نمی روم. البته آقای مسعودی تفرشی شخصیت خوبی دارند و بسیار خوش برخورد هم هستند برای همین هر وقت ایشان را در راهرو و... دیده ام سلام و علیک بسیار گرمی کرده ام و ایشان هم بسیار تحویل گرفته و دست داده اند و احوال پرسی نموده اند اما خوب برای برداشتن درس فاکتور ها بیشتری نیاز است از جمله نمره !

    پاسخحذف
  11. بامزه بود
    خصوصن من به استدلال نمره می دم :)

    پاسخحذف
  12. من که يه جلسه بيشتر دکتر تفرشي رو زيارت نکردم ولي اين جوان کت و شلواري با محاسن پرپشت هم به نظرم خوب بود .

    پاسخحذف
  13. آره، خوشم میاد ازش، تازه از یک جهتی هم منو یاد قدیمای خودم میندازه،
    عجب ... پس سر کلاس شما هم اومده

    پاسخحذف
  14. دکتر دارايي تو رو ياد قديماي خودت ميندازه.يعني توام قبلا دکتر بودي! بابا تو ديگه کي هستي !

    پاسخحذف
  15. غيبته اين جوان محاسن دار نباشه
    به گرد پاي دكترتفرشي هم نمي رسن.
    مثلامي خوان كلاس باتحرك و علمي ايجاد كنن ولي ....
    من كه خوشم نيمد به هييييييييييچ وجه....
    استاد كجايي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخحذف
  16. چرا بدون اسم می نویسی عزیز؟

    پاسخحذف
  17. بله با هم دکترا گرفتیم منتها ایشون دیگه ادامه نداد ولی من پروفسورام را هم گرفتم یادش بخیر

    پاسخحذف
  18. چطوری رفیق
    انگار باید در این مورد که تاحالا با چه کسایی کلاس داشتی تجدید نظر کنم . یادته اون 5 تایی رو که گفتم ؟ انگار سه تاشون رو تا حالا " درک " کردی (;

    آقای تفرشی استاد خیلی خوبیه . فقط حیف که من نتونستم سر کلاساش به تجارت علاقمند بشم ... تجارت یک واسه ترم دو . خودشم میگفت خیلی زوده براتون.

    پاسخحذف
  19. سلام. آنقدر در مورد این جناب تازه وارد شنیدم و خواندم که علاقه مند شدم او را ببینم. بالاخره از پشت پنجره ی روی درب کلاس دیدمش! برای همین چیزهاست که بعضی اساتید به محض ورود به کلاس یک کاغذ a4 روی آن دریچه قرار می دهند دیگر که امثال من نگاه نکنند!

    خودم آن زمان کلاس داشتم و الا سر کلاسش می نشستم تا نظر کارشناسی ام را هر چه زودتر به شما ابلاغ کنم!!

    2- اینجا خیلی مراجعه کننده دارد ها ! از اساتید محترم گرفته تا دانشجویان. شما که با یک اسم کوچک آن هم انگار مستعار می نویسید!. اما من بیچاره با اسم خودم نظر می دهم و فردایش هم پاسخ استاد و دانشجو را !

    پاسخحذف
  20. سلام هورمزد جان،
    دید زدن اینجور اساتید خیلی تبعات نداره نهایتا با یک کاغذ آ4 علی الخصوص اطلاعیه های انجمن علمی حل می شود، یاد آقای مقیمی بخیر خیلی در این زمینه بامزه عمل می کرد... اما اگر بازم خواستی از این کارها انجام بدی مواظب باش استاد آن کلاسها دو نفر نباشند؛ یکی آقای ولی الله انصاری که با لحنی شیرین و معمولی برداشتشان از این عمل را که دید زدن دخترهاست! به عنوان تنها دلیل سریع «بیان» می کنند...، یکی هم آقای سعید مرتضوی که ممکن است کارت به جاهای باریکتر از قضیه ای که پارسال اتفاق افتاد بکشد.

    2- خوب من هم برای همین چیزهاست که دوست دارم مجهول باقی بمانم ;) ولی خیلی ممنونم که جورکش من شده اید! اجرتان با اساتید مکرم

    پاسخحذف
  21. خیلی مخلصیم، حقیقش اینجا چیز برای درک کردن فراوان یافت می شود! البته به قول شاعر «چو نیک بنگری»

    پاسخحذف
  22. اگه نوستالوژیک بوده حتما خودت بودی

    پاسخحذف
  23. سلام. بله! جناب انصاری را که تجربه اش را یکی از دوستان دارد! آقای مقیمی هم که با کاغذ a4 جلوی دید زدن کلاسشان را می گیرند. بعضی اساتید با سلام کردن و بفرما زدن مثلآ سعی می کنند دانشجو را شرمنده کنند!
    اما با آقای مرتضوی که یک ترم درس داشتم روی دید زدن کلاسشان از پنجره ی روی درب حساس نبودند یا حداقل یادم نمی آید حساسیت نشان داده باشند.

    از همه بدتر یکی از اساتید محترم بودند که گویا دیگر اینجا درس نمی دهند کافی بود کسی به داخل کلاس نگاه کند یا از بیرون با یکی از دانشجویان صحبت کند نا پدرش را درآورد!!! به طرف آن دانشجو حمله می کرد بیرون کلاس!!!

    پاسخحذف
  24. جناب هورمزد نه آنقدرم اين آقاي دارائي تعريف ندارن كه ارزش سركلاس نشستن داشته باشن
    فكرمي كنم تازه وارد باشن وجدانا درمقايسه با دكتر مسعودي تفرشي هرگز اون تسلط استاد بهره اي ندارن اصلا ابدا درواقع من سركلاس تفرشي آنقدر غرق درس وتجارت مي شدم كه گذشت زمانو حس نمي كردم اما سركلاسه ايشون بيشتر حوصلم سرمي ره واشتياقي به همراه شدن بااستاد ندارم.

    پاسخحذف
  25. سياوش جان اون ناشناسه منم حميد كه گفتي چرا اسم نمي گي.

    پاسخحذف
  26. :) منظورم بادیگاردهای دادستان سابق پایتخت بود که پارسال یکی از دانشجوها را که به امر خطیر دید زدن مشغول بود بازداشت و برای سوال و جواب و استعلام وضعیت به اتاق مخصوص اساتید بردند ;) بله از طرز درس دادن، نمره دادن و اخلاق خود آقای مرتضوی هم تا به حال چیز بدی نشنیدم بلکه برعکس فقط تعریف شنیدم

    پاسخحذف
  27. آيا كسي خبر دارد كه تفرشي فقط اين ترم نمي آيد يا اصلا ديگرنمي آيد؟شما خبرداري سياوش...؟

    پاسخحذف
  28. با سلام
    اگه میشه یه کم در مورد غیبت اساتیذ معزز و گرامی هم بنویسید که در گرایش بین الملل دوریال!!!!!!!!!!! کلاس برگزار نشده اون هم در حالیکه لین همه مدت از ترم گذشته!
    مایه تاسفه

    پاسخحذف
  29. من هم تجارت 1 و هم تجارت 2 رو با دکتر تفرشی داشتم و 20 شدم جفتشو ولی 3 و 4 رو با مسعودی برداشتم.... استاد خوبی بود ولی کمی تا قسمتی ابری بپیچون بود تفرشی...اقای مسعودی هم کمی از اقای تفرشی ندارند و وقت شناس و دقیقند.... من دکتر تفرشی رو به عنوان یک محقق و فرهیخته قبول دارم ولی به عنوان استاد در سطح لیسانس نه...... شاید اگه فوق یا دکترا درس بدن بهتر باشه...

    پاسخحذف
  30. اون وقت سیاوش جان طرف مخاطب دکتر تفرشی آقا بودن یا خانوم؟(دراین دیالوگ)؟؟!!

    جمله زیبایی بیان نمودن به نظر خانوما کمتراهل استدلالن بعید می دونم خانوم باشه..
    خانوم بود؟

    پاسخحذف
  31. درضمن پیشنهاد می شه دکتر علیرضا مسعودی رو هم مورد بحث قرار دهید...

    باتشکر از عنایتتان.

    پاسخحذف
  32. حالا خودت دختري يا پسر؟

    پاسخحذف