۱۳۸۸ مهر ۹, پنجشنبه

نسل قدیم

من تا به حال هیچ دل خوشی از اساتید سالخورده دانشکده نداشتم حتی با آقای دکتر انصاری هم که حقوق اداری را برداشتم یکی به این علت بود که ایشان رقیب مهمی نداشتند و دوم اینکه اداری، درس مهم و سرنوشت سازی نبود یا حداقل برای من نیست، علت این امر هم مثل روز برای همه روشن است، اساتید مسن خیلی حال و حوصله  کلاس داری و سرو کله زدن با دانشجو را ندارند این اقتضای سن ایشان است دست خودشان هم نیست اغلب هم آدم های متشخص و با سوادی هستند و گاها کتابهایشان در تیراژهای بالا چاپ و در دانشکده های مختلف تدریس می شود با این حال خودشان دیگرعلاقه ای به تدریس این کتابها ندارند دوست دارند بیشتر از گل و بلبل و علاقه مندی های شخصی و خاطراتشان بگویند و ما هم زانو به زانوی ایشان بچسبانیم و گوش تیز کنیم(چه قدر هم که اهل این کارها هستیم ما) خوب به نظر من حیف است که آدم یک ترم و در نهایت چهار سال از از عمرش را صرف کند، بیاید و برود و در نهایت چیز دندانگیری جز نمره و مدرک دستگیرش نشود ولی با همه این اوصاف امروز یکی از بچه های دانشکده یک علت جالب برای درس برداشتن با این اساتید گفت که با جنس دلایل من کمی متفاوت بود آنقدر هم صادقانه و فروتنانه بیان کرد که یک لحظه دلم برای همه ی اساتید پیر دانشکده تنگ شد می گفت؛ "این اساتید نماینده نسلی هستند که رو به فناست، نسل قدیم ایران، اینها اولین دانشجوهای ایران بودند و فضای سنتی دانشگاه ها را درک کرده اند و حالا با کوله باری از تجربه در مقابل ما قرار گرفته اند، ما اگر در طول ترم چند نکته هم از اینان یاد بگیریم کفایت می کند کمبود بار علمی را هم می توان با حضور در کلاسهای دیگر اساتید جبران کرد" نکته صادقانه اش هم همین بود که خودش این کار را می کرد و مخفی نمی کرد که دلیل دیگر خوبی این اساتید نمره ی خوبی است که در کارنامه ات ثبت می کنند.

پ.ن: خیلی دلم می خواست کلاس آقای دکتر قائم مقام فراهانی را هم ببینم

۲۱ نظر:

  1. سلام. دکتر ولی الله انصاری خوب است. بگذریم که کلاسشان زیاد جدی نیست...
    اما در کل می شود از ایشان یاد گرفت. اما خیلی از اساتید مسن هستند که کلاسشان را دانشجویان برای وقت گذرانی و سرگرمی و بدست آوردن سوژه برای خنده بر می دارند. نمونه اش هم کم نیست.
    مثلآ در درس مدنی! من خودم هیچ وقت با آنها درس بر نداشتم اما دوستان را دیده ام که بعد از یک ترم چیزی جز سوژه خنده بدست نیاوردند
    نمی دانم با استاد؟ ( ر ) درس داشته اید یا نه ؟ سنشان البته زیاد نیست اما فکر می کنم اسطوره نا بلدی بودند! خدا را شکر گویا جوابشان کرده اند! من دو درس از بد ایام با ایشان داشتم حالم از هر چه دانشگاه و استاد بود به هم خورد. سوال که می پرسیدی یا می گفت وقت نداریم. یا می گفت ربطی به درس من نداره. یا می گفت بعد از کلاس . بعد از کلاس هم می رفت! اما قبل رفتن داد می زد کسی سوال حقوقی نداره؟!!! بعد اگر کسی پیدا می شد بهش می گفت بیا دفترم !!! پنجشنبه ها بعد از ظهر می گفت بجنبید باید برم برسم به دادگستری!!! و یا کانون وکلا ! مرده شاخ در می آورد !

    پاسخحذف
  2. درود سیاوش جان
    و البته هورمزد عزیز دوست خوب من می بایست اضافه می کرد که در کلاس های جناب قائم مقامی ایشان پس از گفتن مطلبی از دانشجو آن را بلافاصله از او می پرسد طوری که باید حواسمان دائم به گفته های او باشد که نکند بعد چیزی بپرسه و بلد نباشیم کنفرانس دادن درس هم که جای خود دارد!
    پیروز باشی

    پاسخحذف
  3. http://www.facebook.com/group.php?gid=130465012911&ref=ts

    پاسخحذف
  4. سلام

    مطلب جالبی را عنوان کردید!

    من نمیدونم چرا بچه ها با استادان سالخورده سر ناسازگاری دارند اما هر چه باشد آنها خوب و بد روزگار را پشت سر گداشته اند ...به عبارتی آنها را می توان پیامبر ایران قدیم برای ایران امروز دانست که بعد از آنها این پیامبران به غیبت کبری خواهند رفت...


    یک نکته مهم آنست که بچه ها باید حداقل حرمت این پیامبران را رعایت کنند کاری که خیلی از بچه ها نمی کنند و انتظار رفتار خوب از استادان هم هستند.


    سبز باشید

    پاسخحذف
  5. ببخشید نظر قبلم کمی اشتباهات نگارشی داره

    پاسخحذف
  6. نکته: من نمره اي که از شهبازي و رحماني فر گرفتم از نمره هاي قائم مقام و وفادار بيشتر بوده!

    پاسخحذف
  7. عوضش نمره گرفتن از این دو استاد اخیری که نام بردید خیلی راحت تر از دو استاد اولی بوده یعنی برای نمره گرفتن از رحمانی فر و شهبازی شرکت در درس و گوش دادن شرط است در حالی که بود و نبود کلاسهای آقایان وفادار و احتمالا قائم مقام فرقی به حال دانشجو ندارد، درواقع یک رابطه ی متقابل بین استاد و شاگرد وجود دارد هرجا استاد برای دانشجو وقت بگذارد و اصطلاحا از جانش مایه بگذارد دانشجو هم اغلب همین حس را نسبت به آن درس و استاد پیدا می کند و وقت و ارزش به مراتب بیشتری برای او می گذارد و نمره ای هم که می گیرد به ازای دانسته های خود گرفته است در حالی که در برگردان این رابطه همه متغیر ها معکوس می شوند

    پاسخحذف
  8. بزرگ جان تو چه قدر مثل اون دوستمون فکر میکنی

    پاسخحذف
  9. من سرم برود مدنی را با غیر از شهبازی بر نمی دارم

    پاسخحذف
  10. ببخشيد ولي به نظره من اساتيد سالخورده دانشگاه به درد نمره دادن مي خورن مثلا آقاي انصاري وقائم مقام فراهاني ووفادار به نمره دادن و نينداختن دانشجو معروفن ولي بي انصافيه چون به هرحال تجارب گرانقدرچشندين وچندسالشون خيلي براي ماها حكم زر داره وحضوردركلاساشون مي تونه جالب باشه.

    پاسخحذف
  11. سلام . 1- در مورد مدنی، انصافآ جناب آقای علی اکبری هم عالی هستند. من از کلاسشان خیلی استفاده کردم.
    2-جناب قائم مقام! بله یک ریز هر چه را گفته اند می پرسند! به طرز بسیار خنده داری هم. مثلآ یادم است یک روز گفتند: در حقوق بین الملل الاغ سواری تبدیل شده است به هواپیما سواری. بلافاصله به یکی از خانم ها گفتند: چی گفتم خانم؟!! چی تبدیل شده به هواپیما سواری؟!! . آن خانم هم پاسخ داد : الاغ سواری!!
    از موارد جالب کلاس این جناب قائم مقام لیوان ایشان است! من چند بار که صبح ها همزمان با ایشان می رسیدم می دیدم ماشینشان را سر خیابان می گذارند و بعد تا درب دانشکده پیاده می آیند . اما یک دفعه به یاد می آورند لیوان جا مانده است. برمی گشتند و برش می داشتند
    3- اما یک نکته را هم بگذارید اضافه کنم که به درد همه تان می خورد! در این دانشکده هیچ کس مثل استاد مصطفی تقی زاده انصاری نمره نمی دهند! در حد 20 بنویسی 11 می شوی!
    من 2 ترم با ایشان درس داشتم 2 عدد 11 نا قابل گرفتم!

    راستش جالب می شود که این چیزهایی که اینجا می نویسیم اساتید محترم تشریف آورده و بخوانند!

    پاسخحذف
  12. امروز یکی از اساتید عزیز خود را مجسمه حقوق معرفی کرد!! این یک قلم را دانشکده مان کم داشت!!! اصولآ جامعه حقوقی جهان کم داشت ! داشت در مورد دادگستری و ضعف وکلا و... می گفت . در بین سخنانش فرمود این چیزهایی که می گویم هر کسی نمی داند . من می دانم که مجسمه حقوقم و نه هر وکیلی !!!!!!!!!!!عجب! مجسمه حقوق! نامش بماند و نام من و جزئیات که اگر سر هیچ چیز نیفتیم سر این یک قلم ما را می اندازد!!!!!

    پاسخحذف
  13. امروز یکی از اساتید محترم خود را مجسمه حقوق معرفی کرد!! جامعه حقوقی جهان اینچین موردی را کم داشت!

    پاسخحذف
  14. امان از اعتماد به نفس بالا

    پاسخحذف
  15. اتفاقا از بین دو استاد محترم جناب آقای قائم مقام و تقی زاده انصاری قدرت اختیار ما روی جناب تقی زاده استاپ کرد! ای خدا رحمی نما ...

    پاسخحذف
  16. sسلام . آمدم ببینم به روز شدی یا نه که دیدم نه! موفق باشی و در پناه خدا

    پاسخحذف
  17. سلام، لطف کردی هورمزد جان ، انشاالله به زودی به روز می شویم ;)

    پاسخحذف
  18. سلام ببینید من تعجب می کنم ما در حد اینیم که موقعیت استادهارو زیر سوال ببریم؟ واقعا نمیدونم فقط می تونم بگم متاسفم واسه کسانی که همچین کاری کردن ما دانشجوییم... اونی هم که از استاد قائم مقام بد میگه لیاقت نشستن سر کلاسشو نداره حرفهایی که ایشون می زنه باارزش تر از اونیه که فکر می کنیم...ok

    پاسخحذف
  19. منم از حرفهای جالب و سبک و سیاق خاصی که در درس دادن دارند زیاد شنیده ام، برای همین هم خیلی دوست دارم چند جلسه ای سر کلاسشون برم،

    پاسخحذف
  20. سلام . این مطلب را الان خواندم و واقعا" به علت ارادتی که به استاد قائم مقام دارم نتوانستم واکنشی نشان ندهم . . من 2 ترم با ایشان کلاس داشتم و تا پایان لیسانس هر درسی ارائه بدهند بر خواهم داشت نه به خاطر شوخی و خنده و نمره چون معیارم برای انتخاب کلاس هیچ وقت نمره دادن استاد نبوده اما به علت همان کسوت به احترام مغزی که بی شک انباشته ی سال ها مطالعه است و عمر من به خواندن نصف آنها هم قد نمی دهد بدون غیبت سر کلاس ها حاضر می شوم و به شما اگر تاکنون از محضر ایشان بهره نبردید پیشنهاد می کنم فرصت را از دست ندهید . به امید پاینگی استاد عزیز و گرامی ام جناب آقای فراهانی

    پاسخحذف
  21. سلام هفته پیش قائم مقام از ما امتحان گرفت میشه گفت اپن بوک بود تا تونستیم داستان نوشتیم استاد خواست بگه خواهرا اسمشون بنویسن گفت اسم خواهراتون رو بنویسید همه زدن زیر خنده به بعضی ها هم گیر داد

    پاسخحذف