۱۳۸۸ خرداد ۳, یکشنبه

تیکه

یکی از جذابیتهای کلاس درس تیکه های به جائی است که دانشجوها و اساتید نثار یکدیگر یا موضوع مورد بحث می کنند که اغلب باعث ایجاد جو نشاط و هوشیاری در کلاس می شود با این حال عکس العمل هر استاد نسبت به این موضوع متفاوت است، مثلا بعضی از اساتید اصلا دل خوشی از این کارها ندارند و به محض پرت شدن تیکه از سوی مخاطب، یا خودشان را به نفهمیدن می زنند و یا بلافاصله با  شخص خاطی برخورد می کنند،عده ی دیگری از اساتید به علت خوش اخلاقی مفرط که اغلب ناشی از وجهه ی مذهبی ایشان است همراه با بقیه دانشجوها می شوند و لبخندی در حد مشروع بر لبانشان نقش می بندد این قشر از اساتید گاهی به تیکه ها جوابهای جدی می دهند و هنگامی هم که کلاس را در حال خارج شدن از دستشان احساس کنند با خواهش و تمنا به همراه کمی بلند کردن صدا سعی در آرام کردن بچه ها می کنند. بعضی دیگر هم اعتقادشان بر این است که تیکه را باید با تیکه جواب داد ولی متاسفانه و از بخت بد حضور ذهن کافی ندارند و نیاز به کمی فکر کردن دارند به همین خاطر حین تفکر، خود را به کارهای دیگر مثل خندیدن یا ادامه بحث مشغول می کنند و بعد از چند ثانیه ناگهان جواب آن را می دهند، که طبعا دیگر اثر حاضر جوابی را نخواهد داشت ولی باز از هیچی بهتر است گاهی هم کلا از دادن جواب طفره می روند و با عبارات "بعد از کلاس " ، "اینجا جاش نیست" ،"ای شیطون" "،تو هم آ ره" و امثالهم خیال خودشان را از کم نیاوردن راحت می کنند این دسته از اساتید کلا آدم های خوش مشرب و بزله گوئی هستند و هنگام درس دادن اگر نکته جالب و بامزه ای در آستین داشته باشند حتما آن را رو می کنند. اما دسته آخر آنهائی هستند که دارای هوش بسیار زیادی در حاضر جوابی هستند اینجور اساتید در همان جلسه ی اول چنان زهره چشمی از دانشجویان می گیرند که دیگر کسی جرئت تیکه انداختن را از ترس ضایع شدن نداشته باشد، با این حال دکتر شهبازی که تنها نماینده ی این قشر است بیش از این حرفها شوخ طبعی در ذات خود دارد که منتظر بماند تا دانشجوها منشاء ایجاد خنده در کلاس بشوند ! شهبازی از هر اتفاقی نکته های جالب و طنز آلود استخراج می کند، از جدی ترین سوالات دانشجویان  گرفته تا زنگ موبایل و مدل موی مردم و هر موضوع قابل تصور دیگر ، فقط کافیست آن را به دست شهبازی بسپارید. گاهی کلمات عاشقانه را آنقدر استادانه تبدیل به متلک های ظریف می کند و بر سر مخاطب که معمولا هم خانم هستند فرود می آورد که چهار چوب کلاس را از شدت خنده به ریسه رفتن می اندازد، گاهی هم با مطرح کردن اشتباهات و سادگیهای مردم در مسائل حقوقی خنده را چنان با درس ممزوج می کند که بعید است دیگر آن درس فراموشت شود،نکته جالب توجه هم اینجاست که تا به حال ندیده ام کسی از دست شهبازی و متلکهای او ناراحت شده باشد ، شاید این هم از همان هوش سرشاری سرچشمه می گیرد که موجب تسلط کافی ایشان بر نوع و شیوه ی شوخی کردنش شده است...

به طور کلی اساتیدی که شوخ طبع و بزله گو هستند با اقبال بیشتری از سوی دانشجویان همراه هستند بر عکس اساتیدی که در عین خوش روئی و تسلط بر درس بهانه ای برای خندیدن به دست دانشجویان نمیدهند محبوبیت کمی در بین دانشجویان دارند.

پ.ن: این تقسیم بندی  با توجه به مصداق های جزئی و در زمانی به نسبت کوتاه در ذهن  دانشجوئی شکل گرفته است که هیچ گونه ادعائی مبنی برجامع و مانع بودن  آن ندارد.

۵ نظر:

  1. کلا احساس مي کنم که حيف دست و پاي دانشجوها بسته ست واسه کل کل کردن و تيکه گرنه ميتونن اين استاداري لوسو بخورن. جز يکي دوتاشون البته ازجمله شهبازي . شهبازي شايد تنها استادي باشه که قريب به اتفاق بچه ها دوسش دارن . واقعا دوسش دارن از اينجاست که هرچي ميگه کسي ناراحت نميشه .

    پاسخحذف
  2. دکترمحمد شکیبی نژاد۶ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۷:۰۷

    بسمه تعالی
    با عرض سلام و احترام
    ضمن عرض خسته نباشید و ضمن تایید نوشته جات شما.لطفا ضمن بازدید از وبگاه بنده درباره این 4 لینک لطف فرمایید و کامنت بگذارید.ضمنا وبلاگ شما را در لیست خودم ثبت کردم لطفا شما هم متقابلا ثبت و به بنده اطلاع دهید.
    با تجدید احترام
    http://shakibinezhad.blogfa.com/post-43.aspx
    http://shakibinezhad.blogfa.com/post-41.aspx
    http://shakibinezhad.blogfa.com/post-39.aspx
    http://shakibinezhad.blogfa.com/post-38.aspx

    پاسخحذف
  3. علیرضا احدزادگان۱۵ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱:۳۰

    با عرض سلام
    دوستان عزیزم!
    اولا من به عنوان یک معلم ونه مدرس دانشگاه چند مورد است که خالی از فایده نیست بیان کنم!
    1-بزله گویی گرچه در ذات مردمان خونگرم ایرانی هست ولی دوستان خوبم اگر خودتان جای استاد بگذارید آن هم با درسی بسیار سنگین وهزار ویکی مشکلات خارج از کلاس که ایشان دارند می بینید که تیکه انداختن یا متلک گویی جایگاه زشتی دارزه ونه جالب باشه!
    2-بنده هم افتخار شاگردی جناب آقای دکتر شکیبی نژاد را داشتم وهم از آشنایان آقای شهبازی بودم.ببینید وقتی آقای دکتر با26سال سابقه طولانی در پستهای مهم قضایی و حقوقی همزمان مدیر گروه ودانشیار دانشگاه هستند و شاید یکی از سخت ترین دروس کارشناسی کارشناسی ارشد ودکترا را درس می دهند(حقوق بین الملل خصوصی)باید از زاویه استاد هم جو را دید!وقتی ایشان به کلیه دانشجویان اجازه اظهار نظر می دهند وجالب آن است که در رسته کارشناسی ارشد لااقل 3 کتاب سنگین را خلاصه در جزوه 100صفحه ایی نمودند وبرای هر مورد لااقل 20مورد مثال جالب میزنند توقع ایشان این است که دانشجویان نیز با ایشان همپا حرکت کنند ونه لوس بازی ولج بازی تیکه انداختن!
    باور کنید تا زمانیکه خودم تدریس نمیکردم نظرم خیلی شبیه شما بود ولی حالا واقعا به اساتیدی مثل موسی زاده قاسمی بیگدلی شکیبی نژاد پرفسور کاتوزیان پرفسور آخوندی حق می دهم!
    بهرحال کمی بی انصافی در نوشته های شما هست!ضمنا وقتی آقای دکتر برای شما چند لینک گذاشته حق ایشان جواب مودبانه در حد دانشجویان است ونه این تاپیک !؟کمی تامل کنید!
    موفق باشید.
    مربی پژوهشی دانشکده حقوق دانشگاه پیام نور منطقه8کشوری

    پاسخحذف
  4. علی ثقفی م
    (¤نمونه واقعی یک تجربه¤)

    باسلام ودرود براستادان محترم و عالم
    امروز بصورت ناگهانی ودرحال وبگردی به این وبلاگ ونوشته برخورد کردم
    اوایل سال1388دکترا حق بین الملل دانشگاه پردیس تهران پذیرفته شدم
    آنروز شور جوانی و جوگیر وکالت و وکیل دادگستری شدن بودم اصلا خودم را یک پا مرحوم دکتر کاتوزیان فرض میکردم و همیشه کلاسها را شلوغ و بعضی اوقات هم متاسفانه با تیکه انداختن به آنها توهین میکردم البته واقعا قصد وهدفم جسارتم نبود.بگذریم،بعد از دوسال زمان امتحان جامع شد پس از پاس کردن دیگر سنگینی کاندید شدن کسوت دکترا واقعیت خیلی مرا اذیت میکرد دیگر حرفی از خنده وشوخی نبود
    برای تایید پوروپزال اولین بود به دفتر جناب استاد دکتر ایزدیفردرخ 16امیرآبادشمالی مراجعه نمودم
    پس از رویت اسناد و چندی صحبت بنده راهنمایی فرمودند اینها را اصلاح کنید بفرستید اگر استاندارد رعایت شده بود
    باید برای خود استاد راهنما و تاییده یک استاد سوپروایزر پیدا کنید
    دقیقا پس ازیکسال که پورپوزال مورد قبول قرار گرفت به دپارتمان پردیس مراجعه کردم گفتند فعلا پنل خالی نداریم اما شما بجناب پرفسور دکتر عسگرخانی مراجعه نمایید پس مراجعه و صحبت به ایشان فرمودند فردا پژوهشگاه امورخارجه خ شهید آقایی مراجعه نمایید ونامه محرمانه را بدستم دادند.
    درآنجا اولین بار بود که با 3نفر از استادان صاحب نام که بسیار کم در اجتماعات
    حاضرمیشدند را افتخار حضورپیدا کردم
    جناب آقای پرفسور دکتر شریفیان
    جناب آقای پرفسور دکتر نصر
    و "ریاست تیم تحقیقات و پژوهش جناب آقای پرفسور دکتر محمد شکیبی نژاد"
    در جلسه ضمن تبریک به ترتیب جناب آقای استاددکتر شکیبی نژاد با آرامش اما با نگاه فوق العاده نافذ و جدیت و قدرت و تسلط کافی بر هر کلمه چند سوال بسیار ریز درعین حال سخت و آسان نمودند و سپس اساتید بزرگوار دیگر که جانب آقای دکتر شریفیان ریاست دانشگاه هم وارد و با کسب اجازه از استاد شکیبی نژاد از بنده چند سوال نمودند
    پس جواب جناب استاد دکترشکیبی نژاد ضمن تشکر و تواضع درعین رفتار بواقع مانند یک فرمانده فرمودند شما بگذارید پوروپزال رامانیز بررسی کنیم و حتما تا ماه دیگر شما درباره سابجکت تز دکتری خودتان سمینار حداکثردر90صفحه با شیوه نامه که بشما ارائه میدهند ارائه دهید حال چه دراینجا یا دانشگاه تهران که جناب پرفسور ایزدی فر هم حتمابعنوان استاد مشاور تشریف بیاورند که درادامه جناب پرفسور نصر فرمودند از دبیرخانه بخواهید که هم بشمااجازه مطالعه در کتابخانه دهند و هم دعوت نامه رسمی برای آقای دکتر ایزدیفر ارسال نمایند
    پرسیدم زمان ارائه سمینار و ارائه که جناب استاد شریفیان فرمودند بشما 3روز قبل بشما اطلاع می دهند.تا زمانیکه مرا دعوت کردند به اندازه شاید اغراق نباشد بیش از سه سال بشدت بادقت با شیوه نامه و منابعها خط بخط می نوشتم خط میزدم تا شد سمینار و روز حضور اگر نمره 17 ودرجه خوب میاوردم اجازه ارائه تز دکترا با تعیین وقت میدادند و شنیده بودم که جناب آقای استاددکترشکیبی نژاد حتی در مورد پوروپزال تا هفده بار نیز موضوع را به حد یقین که خوددانشجوقبول داشته است، ایراد گرفته بودند واین بود که وزن کار بیشتر میکرد !!!
    پس ازحضور و سمینار و سوالات جالب که مشخصا خودگویای تسلط اساتید بحق عالم وفاضل بود بانمره 17/45 و درجه خوب پذیرفته شدم و کار با آقایان استاددکترشکیبی نژاد،ایزدیفر،عسگرخانی را ادامه دادم
    خدارا شکر در بهمن ماه1392 با نمره18/30ودرجه عالی تز دکترا را به پایان رساندم.متاسفانه چندین وقت است از اساتید فوق خبر خاصی ندارم اما میدانم آنقدر کم لطفی وزارت علوم و دانشجویان و بسیاری از ادارات به چنین اساتید شده که ترجیح آنها این است که در منظرعموم ولو برای امر مهمی نیز حاضر نشوند و کار را درحاشیه امن و آرامش ادامه دهند.

    خداوند به استادان زحمت کش و متواضع و دلسوز عمرطولانی واجرکم عندالله اعطاء فرماید.باتشکر از مدیر محترم وبلاگ

    پاسخحذف
  5. اصلاحیه
    ثقفی

    منظور رشته حقوق بین الملل بوده و بدین لحاظ کلمه حق بین الملل اصلاح میگردد.

    پاسخحذف